مادر و کودک

آشنایی با نیازهای قبل از بارداری

قبل از بارداری به این نکات توجه کنید

نکات مهم قبل از بارداری که باید بدانید، برای سلامتی خود در این دوران و همچنین زایمانی راحت و فرزندی سالم نکاتی را باید رعایت کنند. در ادامه سعی داریم موارد قبل از بارداری را که رعایت آن از حدود ۹۰ روز قبل حائز اهمیت است، مرور کنیم با آرسینه همراه باشید.

قبل از بارداری

1- دکتر بروید و خود را چک‌ کنید

قبل از انجام هر کاری نزد دکتر بروید، سعی کنید این دکتر دارای بورد تخصصی زنان و زایمان باشد. همچنان میتوانید با انجام ویزیت دکتر عمومی نیز کار خود را پیش بگیرید. احتمال فراوان دکتر برای شما آزمایشی تحت عنوان چک آپ خواهد نوشت. این آزمایش حاوی اطلاعاتی همچون  وضعیت آهن بدن، وضعیت چربی های مفید و مضر بدن، قند خون، وضعیت سیستم دفاعی بدن که مربوط به گلبول های سفید و قرمز میشود و … می باشد.

همچنین دکتر می بایست مادر را از نظر جسمانی مورد تایید قرار دهد. از نداشتن هیچ گونه بیماری در خود مطمئن شوید. همچنین از نظر وراثتی بایستی با دکتر مشورت کنید که امکان انتقال هیچ بیماری در نوزاد نباشد و اگر هست راهکار چیست.

2- نزد دندانپزشک بروید

دندانپزشکی بروید و برای آمادگی بیشتر برای بارداری حتما از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کرده و اگر هم مشکلی هست قبل از هر گونه اقدامی آنرا بر طرف کنید. در دوران بارداری میزان استروژن و پروژسترون افزایش می یابد و همین مساله باعث میشود لثه و دندان در مقابل باکتری ها ضعیف برخورد کرده، که در ادامه ممکن است سبب مشکلی برای دهان خود شوند.

3- اهمیت مرور سابقه پزشکی خود

سعی کنید قبل از بارداری سوابق پزشکی‌ خود و همسر خود را چک کنید. بیماری های زیادی هستند مانند سندروم دام، کم خونی، بیماری های قلبی و … که ممکن است در فامیل های شما باشد و به نوزاد سرایت کند.

4- کنترل وزن قبل از بارداری

برای داشتن بارداری آسان نیز فاکتور وزن مناسب از اهمیت ویژه ای برخور دار است. نداشتن کمبود وزن بیش از ۲۰ واحد و همچنین ازدیاد وزن بیشتر از ۲۲ واحد بسیار مهم است. اگر در وزنی مناسب قرار ندارید به دکتر تغذیه مراجعه کنید، چرا که وزن متناسب کمک بسیاری به راحتی بارداری شما و در نهایت زایمان شما میکند.

5- ترک هرگونه ماده مخدر

اگر به هر دلیلی شما مصرف کننده ی هر نوع ماده مخدر حتی سیگار هستید، میبایست قبل از بارداری آنرا ترک کرده و با آزمایش از نبود این ماده در بدن خود مطمئن شوید. وجود این مواد در بدن مادر میتواند اثر مستقیم بر نوزاد و حتی بارداری برساند.

6- بدن خود را آماده بارداری کنید

یک مادر تا قبل از بارداری فقط برای یک نفر احتیاج به غذا داشته است، این در حالی است که در مدت بارداری بدن به غذای بیشتر از یک‌ نفر احتیاج دارد. لذا اگر مادر قبل از اقدام به بارداری بدن خود را تقویت کند، مسلما او بارداری سالمی و همچنین زایمان راحتی را در پیش رو خواهد داشت. تامین این نیازمندی ها را به دوران بارداری موکول نکنید و چه بهتر که از قبل، خانه ی خود را از این مواد مورد نیازتان پر کنید.

7- اهمیت زمان تخمک گذاری

بسیاری از خانم ها روزی که خود را باردار می بینند، همه چیز را کنار میگزارند و خود را از این روز آماده بارداری و زایمان میکنند، این یک اشتباه است. تعدادی از خانم های دیگر نیز با محاسبه ی دقیق زمان تخمک گزاری خود از قبل برنامه ریزی کرده و با خیال راحت تری این دوران را آغاز میکنند. آسان ترین راه برای رسیدن به نتیجه برای زمان تخمک گذاری کیت های آماده در داروخانه ها می باشد.

8- تست پاپ اسمیر قبل از بارداری

این تست هر شش ماه یکبار می بایست در خانم‌ ها انجام شود. قبل از بارداری نیز بهتر است این تست گرفته شده و اطمینان کنید که هیچ نوع عفونتی در نواحی رحم شما وجود ندارد.

9- واکسیناسیون قبل از بارداری

برای دوران‌ بارداری بهتر است از قبل واکسن هایی را بزنین که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد :

* واکسن کزاز

* واکسن هپاتیت

* واکسن سرخجه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا